Skip to content
Sisustusmarkkinat - Panosta kodin viihtyvyyteen & hyödynnä huikeat kampanjaedut. Katso tarjoukset!
Varastotuotteiden toimitusaika 2-4 arkipäivää
Joustavat maksutavat
Luotettava kotimainen yritys

Vinkit kotitoimistossa työskentelyyn

4.8.2022

Viimeaikoina etätyöt ja etäopinnot ovat lisääntyneet ja moniin koteihin on pystytetty oma kotitoimisto. Ergonomiaan on syytä kiinnittää huomiota myös kotioloissa ja onkin hyvä päivittää kalusteet kuntoon, jotta työskentely on mahdollisimman sujuvaa ja miellyttävää.


Fysioterapeutin vinkit ergonomiseen työskentelyyn

  • Asentoa on hyvä vaihtaa usein! Runsas paikallaan olo, niin istuen kuin seistenkin, voi johtaa moniin terveyshaittoihin. Lisäksi aineenvaihdunta ja verenkierto heikkenevät. Joten liiku ja vaihda asentoa useasti!
  • Hyvässä työtuolissa tulee olla ristiselän tuki, käsinojat sekä niskatuki.
  • Istuessa on tärkeää, että jalat ylettyvät maahan ja kyynärvarret ovat tuettuna pöytään.
  • Istumiseen olisi hyvä käyttää vaihtelevia istuimia, kuten esimerkiksi jumppapalloa, satulatuolia sekä ristiselkää tukevaa tuolia. Jumppapallo on oiva valinta istumiseen, sillä silloin keho on jatkuvasti pienessä liikkeessä. Tavallisen tuolin päälle voi sijoittaa myös tasapainotyynyn. Jos valitset satulatuolin, se tarvii parikseen korkeussäädettävän pöydän esimerkiksi sähköpöydän.
  • Jos teet seisten töitä, sijoita jalkojen alle pehmeä matto. Kyynärvarret on hyvä olla tuettuna pöytään myös seisten työskennellessä.
  • Muista tauot! Vähintään puolen tunnin välein on syytä nousta seisomaan. Jos teet työtä seisten, muista myös välillä istua.
  • Tauotusten ja asennon vaihtamisen lisäksi taukojumppaa on syytä tehdä. Se vilkastaa verenkiertoa ja vähentää lihasten jumiutumista. Hyödynnä netin taukojumppaohjelmia, jotka muistuttavat taukojumpasta esimerkiksi kerran päivässä vaihtuvan, ohjeistetun jumpan kera.
  • Satsaa työskentelytilan valaistukseen. Valo ei saisi tulla kohtisuoraan työpisteen yläpuolelta, jolloin se voi heijastua esimerkiksi näppäimistöstä tai pöydän pinnasta kohti kasvoja, rasittaen näin silmiä.
  • Säädä näyttö sopivalle korkeudelle. Näyttöä olisi hyvä pystyä säätämään korkeussuunnassa, jotta sen saa aina optimaaliselle korkeudella työskentelyasennosta riippuen. Näytön ylin tekstirivi olisi hyvä olla katseen vaakatason alapuolella. Näyttöä ei myöskään ole suositeltavaa sijoittaa ikkunan eteen. Katse hakeutuu aina kirkkaampaan valoon eli ulos ja näin ollen silmät rasittuvat helpommin.
Ergo sähköpöydän korkeuden voi säätää henkilökohtaisten tarpeiden mukaisesti ergonomiselle korkeudelle tai nostaa ylös ja työskennellä seisaaltaan. Korkeus on säädettävissä 62-127 cm välillä. Tutustu eri värivaihtoehtoihin.

Huomioi myös nämä seikat

  • Huomioi, että työpisteelle on esteetön kulku. Se lisää viihtyisyyttä, kun tila on avara ja siinä on helppo liikkua tarpeen mukaan. Työtuoli tarvitsee pyörähtämis- ja liikkumistilaa vähintään neliömetrin.
  • Varaa riittävästi säilytystilaa toimistotarvikkeille, jotta kaikki tarvittava on käden ulottuvilla, mutta järjestyksessä.
  • Valitse työpisteelle mahdollisimman rauhaisa sijainti, jotta työhön on helppo keskittyä ilman häiriötekijöitä.
  • Satsaa valaistukseen. Jos tilaan ei pääse riittävästi luonnonvaloa ja valaistus on riittämätön, tuo tilaan lisävaloa pöytävalaisimilla ja lattiavalaisimilla.
  • Jos teet töitä kodin keskeisellä sijainnilla, kuten ruokailutilassa tai olohuoneessa, siivoa työvälineet pois näkyvistä työpäivän päätyttyä, jotta ne eivät muistuta töistä vapaa-ajalla.
  • Voit parantaa työpisteesi viihtyisyyttä esimerkiksi kasveilla, matoilla ja seinähyllyillä.

10 x tuoteidea kotitoimistoon


Sisustusterveisin, Jenni